
КІБЕРБЕЗПЕКА В ОСВІТІ
В Україні стартувала всеукраїнська інформаційно-освітня кампанія з підвищення рівня кібербезпеки українців. Ініціатором та організатором кампанії є Представництво Фонду цивільних досліджень і розвитку США в Україні (CRDF Global в Україні) за підтримки Державного департаменту США.
Мета кампанії — підвищити загальний рівень обізнаності громадян про онлайн-загрози та навчити основ кібергігієни.
Кібербезпека — особливо актуальна тема під час повномасштабної війни, коли чимало підлітків усе ще споживають багато контенту російських блогерів і вони менш захищені від шахрайств та маніпуляцій в інтернеті.
Кібербезпека в освіті полягає в обізнаності користувачів (здобувачів освіти, викладачів) про потенційні ризики, з якими вони стикаються, коли використовують такі засоби комунікації, як соціальні мережі, чати, онлайн-ігри, електронна пошта та миттєві повідомлення.
Мета кампанії — підвищити загальний рівень обізнаності громадян про онлайн-загрози та навчити основ кібергігієни.
Кібербезпека — особливо актуальна тема під час повномасштабної війни, коли чимало підлітків усе ще споживають багато контенту російських блогерів і вони менш захищені від шахрайств та маніпуляцій в інтернеті.
Кібербезпека в освіті полягає в обізнаності користувачів (здобувачів освіти, викладачів) про потенційні ризики, з якими вони стикаються, коли використовують такі засоби комунікації, як соціальні мережі, чати, онлайн-ігри, електронна пошта та миттєві повідомлення.
Джерела загрози кібербезпеки в освіті
- скачування безкоштовних навчальних матеріалів із підозрілих ресурсів, які можуть занести некорисне ПО в комп’ютерні мережі установ;
- загрози, пов’язані з електронною корпоративною поштою, такі як фішинг, ціль якого полягає в отриманні доступу до конфіденційних користувачів, їх логінів і паролів;
- незахищені особисті пристрої, які можуть зробити бездротову мережу освітньої установи вразливою;
- кібератаки на освітні заклади, здатні повністю або частково вивести із ладу інтернет-ресурси;
- шкідливі та ненавмисні інсайдери.
Загрози, з якими стикаються учасники освітнього процесу
Шкідливий (небажаний контент) — матеріали (зображення, відео, аудіо, тексти), що містять зображення насильства, порнографію, пропаганду наркотичних засобів, азартних ігор. Також це різноманітні комп’ютерні віруси та шпигунські програми. Здобувачі освіти поза межами закладу ведуть свої соціальні мережі, діляться даними й активно беруть участь в онлайн-житті. Освітній процес також неможливий без збору інформації про студентів і того, щоб вони ділилися своїми даними з викладачами. Тому саме освітяни мають активно долучатися до того, щоб пояснювати здобувачам освіти, як зробити навчання онлайн безпечним.
Приватність — це цінність, розуміти яку повинен кожен здобувач освіти незалежно від середовища, в якому він перебуває, і того, як відбувається онлайн-процес.
Що таке приватність? Вона містить:заборону на збір, зберігання, використання та поширення інформації про ваше приватне життя без вашої згоди;
право контролювати інформацію про себе;
право на захист честі та гідності;
право на таємницю зв’язку;
право на захист персональних даних.
Персональні дані — це певна інформація, за допомогою якої можна ідентифікувати особу, наприклад, прізвище та ім’я, дату й місце народження, громадянство, псевдонім, економічне й фінансове становище, дані про майно, банківські дані, підпис, адресу місця проживання. Кожна людина є власником персональних даних. Але здобувачі освіти часто поширюють свої персональні дані, залишають багато цифрових слідів. Заклад освіти має виховувати в студентів культуру онлайн-безпеки, зокрема щодо своїх персональних даних.
Як налаштувати приватність у своїх акаунтах. Здобувачі освіти мають знати, що акаунт варто зробити закритим, щоб уникати таких ризиків, як небажані контакти, кібербулінг. Також варто пояснити, що здобувачі освіти повинні приховати всі свої персональні дані й не публікувати їх у розповідях чи постах. Це такі дані, як номер телефону, адреса, електронна адреса, геолокація тощо.
Кібербулінг — це використання онлайн-контенту або онлайн-спілкування, щоб принизити, переслідувати, залякувати або погрожувати дитині. Якщо здобувачі освіти стикаються з проблемою кібербулінгу, важливо, щоб вони не боялися розповісти про це викладачу, наставнику групи, психологу чи соціальному педагогу і знали, що можуть отримати допомогу в будь-якій ситуації.
Приватність — це цінність, розуміти яку повинен кожен здобувач освіти незалежно від середовища, в якому він перебуває, і того, як відбувається онлайн-процес.
Що таке приватність? Вона містить:
Як налаштувати приватність у своїх акаунтах. Здобувачі освіти мають знати, що акаунт варто зробити закритим, щоб уникати таких ризиків, як небажані контакти, кібербулінг. Також варто пояснити, що здобувачі освіти повинні приховати всі свої персональні дані й не публікувати їх у розповідях чи постах. Це такі дані, як номер телефону, адреса, електронна адреса, геолокація тощо.
Кібербулінг — це використання онлайн-контенту або онлайн-спілкування, щоб принизити, переслідувати, залякувати або погрожувати дитині. Якщо здобувачі освіти стикаються з проблемою кібербулінгу, важливо, щоб вони не боялися розповісти про це викладачу, наставнику групи, психологу чи соціальному педагогу і знали, що можуть отримати допомогу в будь-якій ситуації.

Як зрозуміти, що студент піддається кібербулінгу?
Вам здається, що студент/студентка стали жертвою кібербулінгу?
Простий алгоритм дій:
Зберігайте спокій та спробуйте поговорити. Не зліться, що студент/студентка менше часу приділяють навчанню. Спробуйте поговорити про їхні почуття та проблеми.
Підтримайте. Допоможіть зміцнити впевненість. Хваліть на заняттях, коли студент/студентка робить навіть незначні успіхи в навчанні.
Повідомте батькам. Розкажіть батькам про свої підозри, що студент/студентка піддається кібербулінгу. Поясніть, що він/вона не винна у цьому. Пам’ятайте, що студенту/студентці потрібна допомога та підтримка, а не стрес і сварки через оцінки.
Підтримуйте зв’язок
Якщо ваші підозри справдилися, допоможіть студенту/студентці захиститися від подальших образ. Разом зробіть скріншоти негативних коментарів чи погроз, заблокуйте кривдників та повідомте в службу підтримки соцмережі, де відбувалося спілкування.
Пам’ятайте, здобувачі освіти повинні знати, що таке приватність, і поважати інших у мережі.
Грумінг
Грумінг — це встановлення дорослими дружніх і довірливих стосунків з неповнолітніми особами через Інтернет для вступу з ними в інтимний зв’язок, шантажування та залякування. Спілкування в інтернеті — чудовий спосіб дружити з іншими дітьми онлайн, але онлайн-середовище також може бути небезпечним. Будь-хто може сконтактувати з неповнолітньою особою і не завжди з гарними намірами. Дедалі частіше спілкування трапляється онлайн, коли дітей або молодь обманом схиляють до сексуальних дій за допомогою вебкамер або надсилання сексуальних зображень.
Як розпізнати грумінг?
Як запобігти грумінгу?


